Home / Kennisbank / Kalkoenbedrijf met volop plannen voor toekomst - Een succesvolle historie

Kalkoenbedrijf met volop plannen voor toekomst - Een succesvolle historie

- Twan en Janneke Jenniskens vierden dit jaar met de opening van een nieuwe stal het vijftigjarig bestaan van het kalkoenbedrijf. De onderneming heeft zich in de loop van de jaren succesvol ontwikkeld en nog steeds zien Twan en Janneke volop kansen voor de sector en hun bedrijf.

Ondernemers

Twan Jenniskens is een ondernemend type. Op 22-jarige leeftijd had hij al met zijn broer een vlees kuikenbedrijf gehuurd. Nu, 25 jaar later, is hij met zijn vrouw eigenaar van het grootste kalkoenbedrijf in de Benelux met 65.000 dieren.

Op het bedrijf van Twan en Janneke waren van oudsher naast kalkoenen ook varkens. Met zijn vader, en later zelfstandig, ontwikkelde Twan het bedrijf steeds verder. In 2014, toen zijn broer Henk om gezondheidsredenen moest stoppen, nam Twan het naastliggende bedrijf van zijn broer over. Hij specialiseerde zich in kalkoenen en verdubbelde tegelijkertijd het aantal dieren. Hij houdt ze nu op drie locaties: een opfokbedrijf en twee afmestbedrijven.

Kalkoenhouders zijn in Nederland dun gezaaid. Er zijn er momenteel 29. “Hierdoor zijn we qua kennis en slachterijen aangewezen op het buitenland”, zegt Twan. “Een deel van de kennis komt uit Duitsland. Daarnaast zijn er in ons land goede dierenartsenpraktijken. De Heus is een van de weinige organisaties die eigen onderzoek doet.”

Kalkoenfarm familie Jenniskens

Consumptie kalkoenvlees stimuleren

Twan en Janneke bemoeien zich nadrukkelijk met de afzet van het kalkoenvlees aan consumenten. “Momenteel komt een groot deel van in ons land verkocht kalkoenvlees uit het buitenland en exporteren wij naar Duitsland. Wij zien liever dat het vlees van Nederlandse bedrijven ook in Nederland wordt gegeten. Als Nederlanders twee kilogram eten per hoofd komt dat precies overeen met de productie. De afzet van kalkoenvlees kan vergroot worden. Duitsers bijvoorbeeld eten drie keer zoveel kalkoen als Nederlanders. Er zijn dus volop kansen.”

Om de kansen ook te grijpen, ondernemen Twan en Janneke actie. Ze hebben met andere kalkoenhouders het merk ‘De slanke Bourgondiër’ in het leven geroepen om via internetbestellingen consumenten te bedienen. “Niet dat wij er zo veel aan verdienen, maar je moet het meer als een promotie zien van ons product,” legt Janneke uit.

Duitsers eten drie keer zoveel kalkoen als Nederlanders

Beter Leven­kalkoenen keurmerk

Een nieuwe kans heeft zich aangediend in de vorm van het Beter Leven-keurmerk. Slachterij Esbro klopte twee jaar geleden bij de Nederlandse kalkoenhouders aan met de vraag of dit iets voor hen was.

Twan voldeed al voor een deel aan de eisen, bijvoorbeeld met een buitenuitloop, maar ontving daar geen extra bijdrage voor, en hapte meteen toe. Na enig rekenwerk kwam er een meerprijs uit, die deze slachterij bereid was te betalen. Twan begon in september vorig jaar met twee collega’s te leveren. Nu reguleert de vereniging Bevordering Afzet Vleeskalkoen, waar alle 29 kalkoenhouders lid van zijn, de afzet van Beter Leven-kalkoenen. “We zorgen ervoor dat de levering wordt afgestemd op de vraag. Alleen zo houd je de prijs aantrekkelijk”, zegt Twan. Esbro is de enige afnemer van Beter Leven-kalkoenen die bij het moederbedrijf in Duitsland worden geslacht. Net zoals in andere sectoren is de Dierenbescherming bij het Beter Levenkeurmerk betrokken.

Enthousiast

Twan en Janneke zijn enthousiaste kalkoenhouders pur sang. “Ik vind het prettige dieren om mee om te gaan. Ze zijn veel levendiger dan bijvoorbeeld vleeskuikens”, zegt Twan. Met de nieuwe stal komt er voorlopig een einde aan de groei van het bedrijf. Maar dat wil niet zeggen dat Twan geen plannen meer heeft voor de toekomst. “Ik ga me toeleggen op het optimaliseren van de technische resultaten en blijf tijd besteden aan de afzet. Ook hebben we een nieuwe tak erbij: we hadden al zonnepanelen en ik ben bezig met een nieuw project voor nog meer panelen.” Daarmee lijken Janneke en Twan wel een beetje op kalkoenen; die zitten ook niet graag stil.

Gerelateerde artikelen

Deze website maakt gebruik van cookies

Alle websites van De Heus Voeders gebruiken cookies en vergelijkbare technieken. We gebruiken functionele cookies om ervoor te zorgen dat onze websites goed en veilig werken en analytische cookies om u de best mogelijke gebruikerservaring te geven. Marketingcookies worden geplaatst om u gepersonaliseerde sector relevante informatie te tonen in plaats van algemene.

Als u op ‘Akkoord‘ klikt, stemt u in met het plaatsen van alle cookies. Of klik op de knop ‘Verander uw cookie-instellingen‘ om uw voorkeuren te wijzigen.


Lees het cookiebeleid van De Heus Voeders voor meer informatie over cookies.