De Heus Voeders zet eerste stap naar emissievrij transport met waterstoftruck
De Heus Voeders zet een belangrijke stap richting een duurzame toekomst in transport met de aanschaf van haar eerste waterstoftruck. Deze innovatieve truck met waterstofverbrandingsmotor biedt een volledig CO2-vrij alternatief voor dieseltransport, zonder in te leveren op prestaties of comfort. De levering staat gepland voor 2026, waarna de truck uitgebreid getest zal worden.

Om echt groen te kunnen rijden, kiest De Heus voor waterstof die wordt geproduceerd met duurzame energie. Hiervoor werkt het bedrijf nauw samen met Fieten Olie in Steenwijk, dat een nieuw waterstoftankstation zal realiseren.
"Met dit project zetten we duurzaamheid om in actie. We stimuleren de energietransitie, doen waardevolle praktijkervaring op en zetten concrete stappen richting onze emissiedoelen."
Nieuwe regelgeving versnelt de transitie
De transportsector staat voor grote veranderingen. Met de invoering van de vrachtwagenheffing in 2026 en het nieuwe emissiehandelssysteem (ETS2) in 2027 worden ondernemers gestimuleerd hun uitstoot te verminderen. Dieseltrucks zullen straks dubbel betalen voor CO2-uitstoot, zowel via de brandstofprijs als via de kilometerheffing. Om deze transitie te versnellen, biedt de overheid verschillende subsidies voor duurzame transportoplossingen. Een daarvan is de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM).
Subsidietoekenning maakt samenwerking mogelijk
De Heus heeft samen met Fieten Olie en andere transportondernemers een consortium gevormd om deel te nemen aan de SWIM-regeling. Op 16 september 2025 werd de subsidie officieel toegekend door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De subsidie ondersteunt de bouw van het waterstoftankstation in Steenwijk en de aanschaf van waterstofvoertuigen, waaronder vrachtwagens en busjes. Fieten Olie neemt de realisatie van het tankstation voor haar rekening, terwijl MAN begin 2027 de eerste waterstoftruck aan De Heus zal leveren.
Ervaring opdoen met waterstof in de praktijk
De Heus kiest bewust voor een MAN-truck met waterstofverbrandingsmotor. Deze technologie combineert de vertrouwde rijervaring van diesel met de voordelen van vrijwel emissievrij rijden. Dankzij het vergelijkbare vermogen en de rijeigenschappen zijn aanpassingen in planning of logistiek niet nodig. Bovendien blijft het comfort voor de chauffeur behouden dankzij een rijk uitgeruste cabine.
“Deze praktijkervaring vormt een belangrijke stap in het verder verduurzamen van het logistieke proces van De Heus. We blijven kijken hoe we onze vloot stap voor stap kunnen vergroenen."
Over de auteur

Eline Vervoorn
Duurzaamheidsmanager