De Heus en ketenpartners ontwikkelen een sojaketen met minder CO2-uitstoot

Eline Vervoorn

Duurzaamheidsmanager

13 november 2025
-
2 minuten

De Heus Voeders heeft in samenwerking met Plukon Food Group onderzoek gedaan naar een sojaketen met minder CO2-uitstoot. Door de inkoop van sojameel met aantoonbaar lagere milieuvoetafdruk verlaagt Albert Heijn de uitstoot van haar Beter voor Natuur &Boer-kipproducten met 38% CO2-equivalent1.

Ketentransparantie  

De Heus Voeders heeft bij grondstoffenleveranciers ADM en Bunge proefbatches sojameel ingekocht onder zeer specifieke voorwaarden. Dit zijn een sluitende emissieboekhouding, een afgebakende geografische herkomst en langdurige relaties met sojatelers, waarbij het sojameel is geleverd via een massa balans keten. Het stellen van aanvullende eisen in combinatie met een massa balans keten als eerste stap is vernieuwend. Het systeem garandeert dat het geleverde sojameel daadwerkelijk bijdraagt aan het terugdringen van broeikasgassen. Bij elke levering is duidelijk welk deel van het sojameel een lagere milieuvoetafdruk heeft dan het conventionele alternatief. Sojaleveranciers onderbouwen de lagere milieuvoetafdruk van het sojameel door satellietbeelden van teeltgebieden, oogstgegevens en een geauditeerde berekening.

“Door sojameel met een aantoonbaar lagere milieuvoetafdruk in te zetten, zetten we een concrete stap richting een duurzamer voedselsysteem. De komende periode delen we onze inzichten met andere ketenpartners, met als doel om structurele impact te realiseren.”

Eline Vervoorn

Duurzaamheidsmanager

De weg naar lagere klimaatimpact

Om de verduurzaming van sojateelt in hoog-risico regio’s te stimuleren, werkt de veevoerindustrie aan verantwoorde inkooppraktijken door alleen gecertificeerde soja2 in te zetten. De Heus Voeders dekt haar volledige sojavolume al geruime tijd af met RTRS Book & Claim certificaten, afkomstig uit dezelfde gebieden als waar de soja wordt geteeld. Hiermee wordt niet alleen transparantie geborgd, maar ook direct bijgedragen aan duurzame productie in risicovolle regio’s.

Voor deze pilot is sojameel gebruikt afkomstig uit regio’s in Zuid-Amerika waarbij een hoog-risico bestaat op conversie van natuur, zoals het midden van Brazilië en Paraguay. Juist door in deze gebieden in te kopen, stimuleren we de markt voor soja die vrij is van recente conversie en zetten we een belangrijke stap richting duurzamere ketens.

Voor soja die geteeld is zonder recente conversie, zoals ontbossing, kan een lagere milieuvoetafdruk berekend worden, mits er voldoende data beschikbaar en gedeeld wordt.

 

Verduurzaming is mogelijk door samenwerking in de keten

Deze pilot is opgezet en uitgevoerd door Albert Heijn, in samenwerking met Plukon Food Group, ADM en Bunge, en werd inhoudelijk ondersteund door Mérieux NutriSciences | Blonk en WWF-NL. “Door sojameel met een aantoonbaar lagere milieuvoetafdruk in te zetten, zetten we een concrete stap richting een duurzamer voedselsysteem. De komende periode delen we onze inzichten met andere ketenpartners, met als doel om structurele impact te realiseren.” Aldus Eline Vervoorn, Duurzaamheidsmanager.

  1. Albert Heijn en partners zetten belangrijke stap naar transparantere sojaketen
  2. Behoud van bos en natuurgebieden - Wat vindt Nevedi

Over de auteur

Eline Vervoorn

Duurzaamheidsmanager