Met een boerderijwinkel de kloof dichten tussen boer en burger

12 jan 2021

Gersina Tessemaker, uit het Gelderse Barchem, heeft samen met haar man Gert een varkensbedrijf. Sinds maart is zij daarnaast ook uitbater van haar eigen Boerderijwinkel Bosheurne. Steeds meer klanten uit de regio weten de winkel te vinden. “Hier kan ik uitleggen wat boeren allemaal doen. Dat is goed voor ons imago.”

In gesprek met klanten

Na twee verhuizingen hebben Gersina en Gert Tessemaker inmiddels een prachtig varkensbedrijf in het Gelderse Barchem met 450 zeugen, 400 vleesvarkens, 40 schapen en 20 hectare land. Sinds begin dit jaar heeft zij ook haar eigen boerderijwinkel. Extra inkomsten zijn natuurlijk welkom, maar dat is niet haar belangrijkste drijfveer. “De agrarische sector staat vaak in een negatief daglicht. Zeker de varkenshouderij. Mensen hebben een mening terwijl ze vaak niet weten wat wij allemaal doen voor hun karbonade. Hier in de winkel ga ik met mijn klanten in gesprek. Dat helpt echt. Ze gaan met meer kennis naar buiten. En natuurlijk ook met producten uit mijn winkel."

In de kraamstal en de boerderijwinkel

Drie ochtenden per week is Gersina actief in de kraamstal. Ze doet ook de administratie en financiën van het bedrijf. Daar is de boerderijwinkel nog eens bijgekomen. In de schappen ligt hun eigen varkens- en lamsvlees, maar ook rundvlees, kip, eieren en zuivel van boeren uit de streek. “Allemaal producten van hoge kwaliteit, van boeren die net zoals wij met hart en ziel op hun bedrijf bezig zijn.”

Bruine eieren

In een hoek van de winkel staan doosjes met witte eieren. Soms vraagt een klant: heb je geen bruine eieren? “Veel mensen denken dat bruine eieren beter zijn voor hun gezond heid en ook beter voor het welzijn van de kip. Ik leg dan uit dat witte eieren komen van kippen die langer leven en meer eieren produceren van minder voer. Dus beter voor de kip en voor het milieu. Het ei zelf is precies hetzelfde. Mensen vinden het leuk om dat te weten. Gaan ze toch wijzer de winkel uit.”

Veel mensen denken dat bruine eieren beter zijn voor hun gezondheid en ook beter voor het welzijn van de kip

Er is vraag naar kwaliteitsvlees

Het is niet over een nacht ijs gegaan. Het idee van een eigen winkel had Gersina al jaren. Familieleden, vrienden en kennissen kochten regelmatig hun varkensvlees. “Dat gaf mij vertrouwen, er is vraag naar kwaliteitsvlees. Echt marktonderzoek heb ik niet gedaan.” Maar ze is wel in andere boerderijwinkels gaan kijken. Ze reisde met Gert het land door, liep naar binnen en ging in gesprek. “Wat is het assortiment, hoe bepaal je je marge en hoe ga je om met hygiëne en logistiek? Door bij anderen te kijken, kreeg ik een steeds duidelijker beeld hoe ik het zelf wilde aanpakken.”

Het past binnen het bestemmingsplan

Eind 2019 nam Gersina het definitieve besluit en ze ging ervoor. Qua vergunningen was er geen enkel probleem, een boerderijwinkel past binnen het bestemmingsplan. De gemeente Lochem staat agrarische ondernemers toe om hun eigen producten aan huis te verkopen. Dat is niet in elke gemeente het geval. Een deel van de vroegere koeienstal is begin dit jaar omgebouwd tot winkel (30 m2) en een opslagruimte (10 m2). De investeringen waren te overzien; het sloopwerk deden ze zelf en de noodzakelijke inventaris werd tweedehands aangeschaft. Wie de winkel binnenloopt,  ziet in een oogwenk wat er allemaal te koop is. Koelwanden met glazen deuren houden alles in het zicht.

Verser en lekkerder

Het vlees uit haar Boerderijwinkel Bosheurne smaakt anders dan het vlees uit de supermarkt, hoort ze van haar klanten. Lekkerder vooral. “Het vlees van een varken, rund of schaap dat woensdag is geslacht, ligt vrijdag bij mij in de winkel. Het vlees wordt niet bevroren en vervolgens weer ontdooid. Dat proef je.”

Je eigen marge bepalen

“Het voordeel van verkoop aan huis is dat je je eigen marge kunt bepalen”, zegt Gersina. “Als wij biggen leveren, horen we achteraf wat ze hebben opgeleverd. De markt bepaalt wat wij ontvangen. Hier bepaal ik dat zelf. Per kilo houden wij veel meer over, terwijl de prijs voor de klant nauwelijks hoger ligt dan in de supermarkt. Dat is het grote voordeel van de korte keten. Het is wel zo dat wij voor die extra marge veel werk moeten verrichten. In feite ben ik er nu fulltime mee bezig.”

Tevreden over resultaten

De afzet van biggen is en blijft de hoofdtak van het bedrijf. “Als de biggenprijs om wat voor reden dan ook onderuitgaat, kan ik dat met onze huisverkoop niet compenseren. Daar ben ik realistisch in. Dat neemt niet weg dat ik tevreden ben over de financiële resultaten in dit eerste halfjaar.” De winkel is op 22 maart geopend, net nadat de lockdown was ingegaan. Het plan om op 4 juli een open dag te houden - de dag dat Gert en zij 25 jaar waren getrouwd - is vanwege corona ook niet doorgegaan. “Wat in het vat zit verzuurt niet”, zegt ze. “Die open dag houden we in 2021.”