De inzet van De Heus voor duurzaam vervoer in Nederland

27 februari 2021

Elke dag zijn 100 vrachtwagens onderweg om diervoeders uit Nederland te leveren aan klanten in heel Nederland, België, Denemarken, Duitsland en Noord-Frankrijk. Het terugdringen van de COշ-uitstoot van onze vrachtauto’s draagt bij aan het verduurzamen van onze diervoeders. Hierover spreken we met drie van onze logistiek professionals over hun ervaringen met een duurzamere aanpak van het vrachtwagentransport.

Erik Dijk – Manager Transport en Logistiek

“Alle bedrijfsaspecten spelen een rol bij het robuuster en duurzamer maken van de organisatie. Bij het vervoer nemen wij maatregelen om efficiënter te worden, minder hulpbronnen te gebruiken en de kosten te beperken. Voor mij begint dit met een efficiëntere planning.

Duurzame logistiek draait grotendeels om het plannen van optimale routes voor onze vrachtwagens. Hoe korter de afstand die door elke ton voer wordt afgelegd, hoe beter. Ons doel is om zoveel mogelijk voer in één levering te vervoeren. Om dat te doen, moeten we met twee dingen rekening houden. Ten eerste moet de afstand tussen het laadpunt en de boerderij zo kort mogelijk zijn. Ten tweede moet de vrachtwagen de juiste afmetingen hebben om de boerderij te kunnen bereiken. Om het nog efficiënter te maken, spreiden we de laadtijden over de dag, zodat de chauffeurs niet in de rij hoeven te staan bij de fabriek. Om dit allemaal mogelijk te maken, moeten we investeren in de beste technologie en in de capaciteit van onze vrachtwagens.”



“Efficiënter plannen om meer voer te verplaatsen”

Erik Dijk

Manager Transport en Logistiek

Frans van de Stroet – Hoofd wagenpark

 “Naar mijn mening kunnen we het grootste verschil maken door chauffeurs bewuster te maken. Kleine veranderingen in hun rijstijl kunnen een aanzienlijke invloed hebben op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Een goede chauffeur is niet iemand die zo snel mogelijk van punt A naar punt B rijdt, maar die optimaal gebruikmaakt van alle technieken die hij tot zijn beschikking heeft. Dit omvat brandstofbesparing en het gebruik van de juiste technologie, maar ook efficiënt laden en lossen.

Toen we onze opleiding introduceerden, waren sommige chauffeurs afwachtend en andere zelfs vrij sceptisch – ze waren ervan overtuigd dat we veel langzamer zouden zijn. Gelukkig weten wij – én zij – nu dat dit niet het geval is! Ze zijn niet alleen net zo snel, maar rijden bovendien op een ontspannen, bewuste manier. Ik vind het leuk om de reacties van chauffeurs te zien zodra ze beseffen dat ze zelden nog op de rem hoeven te trappen, of dat ze tijdens een dienst ineens 15 procent brandstof besparen.”



“Opleiding voor optimale leveringen”

Frans van de Stoet

Hoofd wagenpark

Herman Boer – Vrachtwagenchauffeur

 “Waar de opleiding van De Heus in een notendop op neerkomt, is zoveel mogelijk vooruitkijken. Hoe beter je kunt anticiperen, hoe meer het je hele manier van rijden beïnvloedt. Als je weet wanneer je gas moet geven of kunt uitrollen en hoe je efficiënt kunt remmen, kun je echt brandstof besparen. Wat ik vooral interessant vond, was dat de meer voorzichtige bestuurders het slechter deden in de trainingen – ze waren te veel gefocust op het remmen.

Ik waardeer het dat De Heus dit voor ons organiseert. Toen ik me realiseerde dat ik deel uitmaakte van de grotere uitdaging van De Heus om brandstof te besparen en de uitstoot te verminderen, begon ik de logica van een duurzamere benadering van rijden in te zien. Dus als een van de chauffeurs van De Heus zie ik het als mijn persoonlijke doelstelling om te helpen dit doel te bereiken.”



“Anticiperen is alles”

Herman Boer

Vrachtwagenchauffeur

FEED. magazine

In dit magazine delen we een selectie van verhalen over vooruitgang en duurzaamheid van De Heus over de hele wereld. FEED. magazine is alleen beschikbaar in het Engels.


Gerelateerde onderwerpen: