Michel Ogink, zeugen/biggenspecialist, over de corona maatregelen voor specialisten

31 maart 2020
-
3 minuten

De verspreiding van het coronavirus laat mensen inzien hoe kwetsbaar onze voedselketen is en hoe belangrijk de beschikbaarheid van veilig en gezond voedsel is. Bij De Heus zijn we dan ook trots op de bijdrage die we iedere dag leveren in de voedselketen. Natuurlijk vraagt dat op dit moment om flexibiliteit. Veel dingen gaan net even anders. Hoe anders? Dat vertellen onze medewerkers je graag. Vandaag is dat Michel Ogink, zeugen/biggenspecialist.

Michel Ogink, zeugen/biggenspecialist werkt ruim 3 jaar bij  De Heus Voeders in het NL-varkensteam-noord. Zijn werkgebied betreft de provincies Utrecht, Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. “Ik bezoek mijn klanten om advies te geven voor het beste technische en economische resultaat. Daarbij ondersteun ik mijn klanten bij het maken van cruciale beslissingen die betrekking hebben op het ontwikkelen van hun bedrijf. Hiervoor maak ik doorgaans op jaarbasis zo’n 60.000 kilometer met de auto. Deze kilometers komen op het moment bijna volledig te vervallen door de getroffen maatregelen rondom het coronavirus”, aldus Michel.

Maatregelen voor specialisten

“Het onderhouden van contact met mijn klanten en andere zeugenhouders is essentieel, het coronavirus verandert daar niets aan. Wel is het zo dat we in een crisis als deze op een andere manier contact hebben om meerwaarde aan onze klanten te kunnen leveren. Sinds een aantal weken werken we volledig vanuit huis. Om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen hebben we een heel scala aan hulpmiddelen. Een aantal hiervan gebruikten we altijd al vanuit huis en onderweg, zoals; telefoon, whatsapp en e-mail. Daarnaast hebben we nu bijvoorbeeld ook Skype, dit gebruiken we om kennis met collega’s te delen. Dit doen we in plaats van te vergaderen op locatie.”

Wat is er nu anders dan normaal?

“Mocht een klant ons verzoeken om toch zijn dieren te komen bekijken dan doen we dat het liefst alleen, zonder dat de klant daarbij aanwezig is. Mocht dit niet wenselijk zijn vanuit de klant dan eventueel met de grootste uitzondering met inachtneming van ons hygiëne-protocol, Dit betekent dat we onder andere. haarnetjes, gezichtsmaskers, handschoenen én overschoenen dragen. We blijven tevens op 1,5 meter afstand van de klant en zijn of haar werknemers. Vervolgens bespreken we onze bevindingen en/of adviezen telefonisch met de klant.”  

Nóg flexibeler werken in tijden van crisis

“Elk nadeel heeft ook zo zijn voordeel. Ik denk dat wij - maar ook onze klanten - gaan ervaren dat we samen nóg efficiënter kunnen werken. Deze crisis kan daar zeer zeker een positieve bijdrage aan leveren. We leren nu in sneltreinvaart nog flexibeler met elkaar te werken. Dit biedt ook mogelijkheden voor een flexibelere samenwerking in de toekomst…”