Koninklijke De Heus betreedt Indonesische markt door de acquisitie van Universal Agri Bisnisindo

16 oktober 2018
-
2 minuten

Koninklijke De Heus heeft op 11 oktober jongstleden de overeenkomst getekend voor de volledige overname van het Indonesische diervoederbedrijf Universal Agri Bisnisindo. Tot genoemde datum was Universal in handen van een consortium van private aandeelhouders. Door deze acquisitie realiseert De Heus een strategische entree in de zeer omvangrijke Indonesische diervoedermarkt. Deze stap ligt in lijn met De Heus’ strategie om haar positie verder te versterken in Azië.

Met een bevolkingsomvang van 260 miljoen inwoners is Indonesië de grootste consumptiemarkt voor eiwitten in Zuidoost Azië. De vraag naar dierlijke eiwitten zal de aankomende jaren verder toenemen door de groei van het besteedbaar inkomen, bevolkingsgroei en de verandering van consumentenvoorkeuren. De verwachting is dat hierdoor de omvang van de diervoedermarkt verder zal stijgen van 19 miljoen ton naar 22 miljoen ton in 2022.

300.000 ton pluimvee, vis- en garnalenvoer

“Met een jaarvolume van 300.000 ton in pluimvee-, vis- en garnalenvoer vormt Universal voor De Heus een ideale basis om een toonaangevende marktpositie in Indonesië op te bouwen”, aldus Koen de Heus, CEO van Koninklijke de Heus. Hij vervolgt “Als familiebedrijf zijn wij al vier generaties verbonden met en betrokken bij onze veehoudende klanten en hun partners. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met onze kennis, ervaring en internationaal netwerk de marktpositie van Universal verder weten te versterken en uit te bouwen. Dit zullen we realiseren door ons te richten op waar we goed in zijn, het verder verbeteren van de technische prestaties van onze klanten, de onafhankelijke Indonesische veehouders. Wij heten de medewerkers van Universal van harte welkom bij ons familiebedrijf”.

Octo Rachnalim, een van Universals voornaamste aandeelhouders: “Op de allereerste plaats, willen we onze trouwe medewerkers en trouwe klanten hartelijk danken voor hun toewijding om vanaf het jaar 2000 gezamenlijk met ons Universal op te bouwen tot het bedrijf wat het nu is. Op de tweede plaats wil ik hen graag informeren dat we er vertrouwen in hebben dat De Heus de marktpositie van Universal verder zal uitbouwen”.

De Heus in Azië

In 2009 betrad De Heus de Zuidoost-Aziatische markt door de acquisitie van een diervoederbedrijf in Vietnam. Negen jaar later behoort De Heus, met 8 fabrieken strategisch verspreid over het land, tot de top 3 van de Vietnamese diervoederindustrie. Het succes van De Heus in Vietnam – waar sinds kort het regionale Aziatisch hoofdkantoor van De Heus is gevestigd – heeft ons vertrouwen en ambitie versterkt om onze activiteiten in de regio verder te ontwikkelen. Naast Vietnam, hebben wij inmiddels twee fabrieken in Myanmar, is er een nieuwe fabriek in Cambodja in aanbouw, en betekent deze overname een ideale entree in de veelbelovende Indonesische diervoedermarkt”, geeft Gabor Fluit aan, Regionaal Directeur De Heus Azië.

De Heus heeft Kay De Vreese – met meer dan 15 jaar ervaring in strategische management posities in de agrarische sector in zowel Europa als Azië – benoemd tot algemeen directeur van Universal. Hij wordt hierin ondersteund door Ton Hovers, een ervaren professional in de Indonesische diervoedermarkt. Als lid van Universals Board of Directors zal Ton Hovers zich focussen op de verdere groei van Universal in de vis- en garnalenmarkt.