De Heus houdt onverminderd vertrouwen in de Nederlandse Veehouderij

19 oktober 2022
-
3 minuten

Ruim 28 jaar gaf Ad Loos als commercieel en algemeen directeur leiding aan De Heus Nederland, een bedrijf dat zich in die periode sterk ontwikkelde. Op 1 augustus nam Paul Damen het stokje over. Hoe zal het hem vergaan? Het antwoord van beide mannen is: “goed”. Ze hebben vertrouwen in de wendbaarheid van De Heus en de veerkracht van de Nederlandse en Belgische veehouderij. De investeringen in innovatie en uitbreiding van de capaciteit zijn daarom nog nooit zo groot geweest.

Ad Loos heeft veel om op terug te kijken. Hij gaf mede leiding aan een mengvoederbedrijf dat zich ontwikkelde van een middelgrote molenaar tot een toonaangevende internationale onderneming. Het gesprek wordt gevoerd met zijn opvolger Paul Damen, de nieuwe algemeen directeur van De Heus Nederland. Ook Kees Janssen, directeur van Agra-Matic en Joost Belt, verantwoordelijk voor marketing & communicatie bij De Heus, nemen deel.

Nauwe band

Ad Loos schetst de nauwe band van de familie De Heus met het bedrijf. “Henk de Heus kende alle klanten persoonlijk”, vertelt hij. “Zijn vrouw Victoria was minstens zo betrokken. Zij liep alle gebeurtenissen van belang af: trouwerijen, geboortes en verjaardagen bij medewerkers en andere bijeenkomsten. Henk en zij bespraken alles wat met het bedrijf te maken had. Ik was commercieel directeur bij Brokking, ook een middelgroot mengvoerbedrijf en daar werkte het precies zo. Nog steeds is De Heus een bijzonder klantgericht bedrijf. Dat geldt niet alleen voor de specialisten, maar ook voor de chauffeurs, de binnendienst en verder voor elke medewerker.”

Joost Belt: “Waar ben je het meest trots op in de periode dat je algemeen directeur was?”

Ad Loos: “Enkele jaren nadat ik bij Brokking werkte, nam De Heus het bedrijf over. Zo kwam ik bij De Heus terecht. Deze overname was de eerste van een reeks van overnames. Een van de zaken waar ik het meest trots op ben is dat wij zorgden voor een goede integratie van de bedrijven die werden overgenomen. Er is geen sprake van bloedgroepen.”

Joost Belt: “Jij werkt nu 5 jaar bij De Heus, Paul. Wat is jouw achtergrond?”

Paul Damen: “Vanaf 2008 werkte ik bij een graanhandel in Rotterdam. De Heus was mijn eerste klant. Vijf jaar geleden zeiden ze tegen mij dat als je goed kunt verkopen je ook goed grondstoffen kunt inkopen voor De Heus. Wil je bij ons komen werken? Ik oriënteer me graag breed, vandaar dat ik toen de stap maakte. Ik ben bij De Heus inkoper granen geweest, commercieel directeur en nu algemeen directeur.”

Joost Belt: “Is het een voordeel dat de nieuwe algemeen directeur uit de eigen organisatie komt?”

Ad Loos: “Het is geen absolute must. Het gaat immers om de beste man of vrouw op deze post. Aan de andere kant is het een groot voordeel dat Paul mij opvolgt. Hij kent onderhand de mores van mengvoer maken. Hij heeft warm kunnen draaien bij de commerciële kant van ons bedrijf en is op de hoogte van onze visie.”
Paul Damen: “Ik pas bij de cultuur van klantgerichtheid bij De Heus. Ik waardeer de loyaliteit van de medewerkers die 5, 10, 25 of 40 jaar bij het bedrijf werken. Omdat ik een tijdje meedraai ken ik de organisatie en cultuur inmiddels goed. De Heus en ik zijn een natuurlijke match.”

''Ondernemersmentaliteit en veerkracht.''

De cultuur bij De Heus

Kees Janssen: “Hoe wil je verder, Paul? En wat wil je behouden van de huidige cultuur bij De Heus?”

Paul Damen: “Dat zijn drie elementen die eigenlijk nauw met elkaar samenhangen: vertrouwen, ondernemerschap en vrijheid. De medewerkers van De Heus worden uitgedaagd om ondernemerschap te tonen en met ideeën te komen. Ze krijgen bovendien het vertrouwen en de vrijheid om er zelf invulling aan te geven. Dankzij het ondernemerschap van onze medewerkers reageren ze flexibel en maken ze snel de omschakeling naar wat het beste is voor de klant.”

Joost Belt: “De veehouderij verandert snel. Hoe speelt De Heus in op deze veranderingen?

Ad Loos: “We hebben korte lijnen en de verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie. Daardoor reageren wij snel.”

Joost Belt: “Vorig jaar heeft De Heus Coppens overgenomen. Hoe zorg je ervoor dat de bedrijfscultuur van beide bedrijven op elkaar aansluit?”

Paul Damen: “We proberen het beste van beide ondernemingen te combineren. Daar nemen we de tijd voor, in dit geval anderhalf jaar. Coppens heeft ervaring met concepten en het gebruik van bijvoorbeeld insectenolie als grondstof. De Heus combineert die kennis met zijn expertise en productiekracht. Zo is één plus één drie.”

Kees Janssen: “Hoe zie je de vooruitzichten van de Nederlandse veehouderij; is er voldoende perspectief?”

Paul Damen: “Er is meer dan voldoende perspectief. We hebben een zeer innovatieve en concurrerende sector die wereldwijd een goede reputatie heeft. Ondanks alle uitdagingen verwacht ik dat we met de Nederlandse ondernemersmentaliteit en veerkracht deze uitdagingen kunnen overwinnen. Dit vertrouwen blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat we de grote investeringen doen in en het vernieuwen en verbeteren van productietechnieken en vergroten van de productiecapaciteit. Wij blijven inzetten op onderzoek, het verbeteren van de resultaten voor de klanten en duurzaamheid. We werken aan data-analyse en bovendien maken wij intensief gebruik van de expertise en informatie die De Heus wereldwijd beschikbaar heeft. Ik zie de toekomst voor de veehouderij en voor De Heus daarom met vertrouwen tegemoet.”