Een Duits bedrijf met echte ondernemers

Gerben Soppe

21 maart 2022

Toen hij het bedrijf overnam begon vader Bernhard Schnieder met de handel in eieren. Momenteel zorgt hij voor 84.000 vleeskuikens. Zijn zoon Lennard, beoogd opvolger, verkoopt gegrild vlees op diverse locaties. Moeder Julia verzorgt de administratie en is de regisseur op de achtergrond. Kortom, alle drie zijn het echte ondernemers.

Julia vertelt dat de familie Schnieder de boerderij sinds 1648 en mogelijk eerder in bezit had. Het bedrijf bevindt zich in de buurtschap Daldrup bij Dülmen, ongeveer een uur rijden vanaf de Nederlandse grens Duitsland in. Van oorsprong was het een gemengd bedrijf met koeien,varkens, pluimvee en akkerbouw. Toen Bernhard in 1979 op het bedrijf kwam nam hij de verkoop van eieren op zich. Het was in die tijd in die regio gebruikelijk dat boeren hun eigen producten, met name eieren aan de man brachten. Het nabije Roergebied was een aantrekkelijk afzetgebied. Bernhard was er vijf dagen per week druk mee. Het bedrijf kreeg een andere wending toen de familie Schnieder ontdekte dat de verkoop van gegrilde kipproducten aantrekkelijk was. In 1992 begon ze met twee wagens en in 1994 nam ze de derde en vierde in gebruik.Omdat de familie er geen tijd meer voor had werd de eierhandel verkocht.

Boerenbloed kruipt waar het niet kan gaan

Bernhard was voorbestemd om boer te worden en had ook een landbouwopleiding. De verkoop van grillproducten deed hij met plezier, maar er ontbrak iets. Het boerenbloed kroop waar het niet kan gaan. In 2011 bouwde hij twee stallen voor elk 41.000 vleeskuikens met, zoals dat in Duitsland gebruikelijk is, zonnepanelen op het dak. Hoewel hij met liefde vleeskuikens houdt, gaat hij elke vrijdag met een wagen mee om grillproducten te verkopen. Hij beleeft veel plezier aan het contact met zijn vaste klanten. “Ik had eerst het idee, dat ik kuikens kon mesten en die zelf zou kunnen verkopen”, vertelt hij. “Dat bleek niet zo te werken. De kuikens moet namelijk van precies hetzelfde gewicht zijn om ze goed te grillen. Daarom hebben we nu twee bedrijven die los van elkaar werken. De vleeskuikenmesterij levert aan de slachterij en wij kopen weer geslachte dieren in één gewichtsklasse van de slachterij. Dat zijn dus niet onze eigen dieren.”

Het raderwerk van de integratie

Vleeskuikenhouderij is een onderdeel van een geïntegreerd raderwerk. Alles is nauwkeurig op elkaar afgestemd. De productie van bevruchte eieren, het broeden, de vleeskuikenhouderij, de slachterij en de afzet. Deze samenwerking boeit Bernhard mateloos. “Daarom is de vleeskuikenhouderij ook het hoogste niveau in de veehouderij”, zegt hij. “Ook als je kijkt naar de impact op het milieu is onze sector heel efficiënt. Daarom vind ik het belangrijk om bij de vernieuwingen die nu plaatsvinden, ook er op te letten dat we efficiënt blijven.”

“Ik wil graag zelfstandig blijven”

Deze Duitse pluimveehouder hecht eraan om geheel zelfstandig te blijven. “Ik wil mijn samenwerkingspartners zelf kunnen uitzoeken”, zegt hij. “Niet dat ik vaak wissel. Integendeel. Als de samenwerking goed verloopt werk ik jarenlang samen met dezelfde partijen. Vertrouwen is het belangrijkste.”

Overigens werkt de familie Schnieder met Nederlandse partners. Het voer is afkomstig van De Heus en de kuikens van een samenwerkende Nederlandse broederij. De volgroeide kuikens gaan naar een Nederlandse slachterij.

“Ik beleef veel plezier aan de klanten”

Net zoals Bernhard graag met kuikens werkt, is zijn zoon Lennard enthousiast overde verkoop van gegrilde producten. “Ik vind het leuk om met de wagens op pad te gaan en klanten te ontmoeten. Daar geniet ik van. De pluimveehouderij boeit mij veel minder.” Lennard heeft geen agrarische opleiding, maar heeft wel gewerkt in de handel.

“De verkoop van gegrilde producten is veruit de belangrijkste bron van inkomsten van ons bedrijf”, legt Julia uit. “Onze vier wagens zijn vijf of zes dagen in de week op pad. Een wagen heeft één dag in de week een vaste staplaats bij een supermarkt. Klanten kunnen in een bepaalde plaats dus één keer in de week bij ons producten kopen.”

“Meer dan 80 procent van onze klanten zijn vaste klanten”, vult Lennard aan. “We verkopen twee grillproducten: hele en halve haantjes en Schweinehaxe (varkenshakken). In de slachterij worden ze gekruid met een kruidenmengsel volgens ons recept. Ze worden op locatie gegrild volgens een beproefde methode waarbij het vlees lekker mals blijft met een krokante korst. We hebben maar twee producten omdat we gaan voor maximale kwaliteit.”

Compleet team aan het werk

De familie Schnieder is niet alleen zelf actief in het bedrijf. Ze werkt met een compleet team van medewerkers. Vijf medewerkers werken op vaste basis en tien op oproepbasis. “Het is arbeidsintensief”,legt Lennard uit. “Vooral het schoonmaken neemt veel tijd in beslag en is uiteraard een belangrijke bezigheid.

Het bedrijf Schnieder heeft zich goed door de corona-epidemie geslagen. “Beter dan verwacht” zegt Julia. “We hebben natuurlijk het voordeel dat onze klanten de producten afhalen en verder geen beperkingen ondervonden door corona-maatregelen. We hebben al met al goede jaren gehad.” Hoe het verder zal gaan met het bedrijf? Deze vraag ligt voor de familie nog helemaal open.

Gerben Soppe

Specialist vleespluimvee