Home / Actueel / Nieuws / Omzet biologisch varkensvoer De Heus 30 procent gestegen

Omzet biologisch varkensvoer De Heus 30 procent gestegen

- De Heus heeft in de eerste negen maanden van dit jaar 30 procent groei gerealiseerd in het biologische segment. Het marktaandeel biologische varkensvoeders is daarmee gestegen naar meer dan 25%. Dit is voor een groot deel te danken aan de grotere vraag in 2015 en 2016 naar biologisch varkensvlees. De Heus heeft daarop veel varkenshouders geholpen met de overstap van regulier naar biologisch. Door de lange procedures heeft dit omschakelingsproces enige tijd geduurd.

Omzet biologisch varkensvoer De Heus 30 procent gestegen

Alternatief voor stoppers

Kleinere varkenshouders, waarvan een aantal in de stoppersregeling zit, willen soms toch ook in de toekomst graag varkenshouder blijven. Voor die ondernemers is de biologische varkenshouderij een mogelijke oplossing. Een biologisch bedrijf hoeft namelijk niet aan alle eisen van het besluit huisvesting te voldoen. Het betreft bijvoorbeeld de ammoniakbeperkende maatregelen. Dit heeft bij biologische bedrijven geen nut, omdat de dieren ook naar buiten kunnen. Waar mogelijk helpt De Heus deze ondernemers bij het maken van de overstap.

Goede technische resultaten als basis voor tevreden en nieuwe klanten

Het biologisch segment is voor de minder grote varkenshouder met wat oudere gebouwen vaak aantrekkelijk, omdat de bedrijfsgebouwen makkelijker aangepast kunnen worden. De grotere modernere bedrijven hebben vaak geen mogelijkheden meer om de gebouwen aan te passen. Opvallend is dat er binnen het biologische segment heel goede technische resultaten worden gerealiseerd en goede financiële resultaten. Afgelopen jaren is gebleken dat de investeringen die nodig zijn voor aanpassingen binnen een paar jaar terugverdiend kunnen worden.

Ketensamenwerking loont

Dat er financieel goed wordt gepresteerd in het biologische segment is voor een belangrijk deel te danken aan de samenwerking in de keten. Zo is er bij De Groene Weg ieder kwartaal overleg met de leveranciersvereniging over hoe de marktprijs in omliggende landen zich heeft ontwikkeld en wordt bekeken wat de kostprijs van onder andere het voer heeft gedaan om een nieuwe opbrengstprijs van de vleesvarkens en de biggen vast te stellen. Hiermee wordt geprobeerd een eerlijke verdeling te bewerkstelligen, waarbij het doel is om zoveel mogelijk vraaggestuurd en rendabel te produceren.